Cbam Aktualności ets opłaty naliczanie

CBAM - Aktualności

Mechanizm dostosowania cen towarów docierających do Unii Europejskiej w zależności od emisji CO2 ma zapewnić konkurencyjność gospodarki europejskiej.

Mechanizm CBAM to bez dwu zdań bezprecedensowe posunięcie w polityce klimatycznej Unii Europejskiej. Globalny zasięg wdrażanego mechanizmu w stosunku do poprzednich aktów regulujących wewnątrz Europy sprawy  klimatyczne stanowi o jego wyjątkowości.

Podstawowym celem wprowadzenia regulacji ma być kontynuacja transformacji przemysłu w opcję bardziej zieloną przy jednoczesnym ograniczeniu przenoszenia tej najbardziej energochłonnej produkcji poza Europę, gdzie panują mniej restrykcyjne regulacje klimatyczne. Mechanizm CBAM ma także stanowić impuls ekonomiczny, który spowoduję dążenie do redukcji emisji przez firmy produkujące w krajach spoza obszaru UE.  

Wydaje się, że UE nie jest pewna jak Rozporządzenie CBAM zadziała w praktyce, Bruksela zaproponowała „okres próbny” dla tej regulacji, który potrwa od października obecnego roku do końca 2025 r. W tym czasie, wybrane do fazy pilotażowej towary  – tj. cement, energia elektryczna, nawozy, żelazo i stal, aluminium i wodór – będą przedmiotem jedynie obowiązków raportowania przez importerów do UE. Główni handlowi partnerzy UE konsekwentnie sprzeciwiają się tej regulacji podnosząc jej niezgodność z przepisami WTO i grożą wręcz wojną handlową.  Komisja Europejska stoi na stanowisku, że CBAM nie jest mechanizmem handlowym, lecz środowiskowym co jest w 100% zgodny z przepisami WTO.

Działanie CBAM?
Podstawą funkcjonowania mechanizmu będzie obowiązek zakupu certyfikatu CBAM (certyfikat CO2) importera towaru spoza UE. Służby celne mają zabraniać importu towarów przez importerów, którzy nie znajdują się w rejestrze unijnym. Komisja Europejska w rejestrze CBAM uwzględni dane jak dane importerów, przedstawicieli, dane właścicieli instalacji (czyli operatorów) oraz dane samych instalacji w krajach trzecich.

Importer będzie musiał przedstawić gwarancję bankową na pokrycie szacowanej rocznej emisji niezbędnej do pokrycia przez niego kosztów zakupu certyfikatów CBAM (CO2).

Mechanizm CBAM będzie miał zastosowanie do importowanych towarów na etapie ich przejścia przez terytorium celne UE. Zasadniczo koszty związane z CBAM są ukierunkowane na pokrycie emisji zawartych w wysokoemisyjnych produktach. Metodologia do ustalenia emisji w produkcie importowanym została określona przez UE w aneksie III Rozporządzenia CBAM, co nie zmienia faktu, że będzie jeszcze przedmiotem dalszych prac i zmian.

Deklarant czyli w zasadzie importer będzie zobowiązany zakupić certyfikaty pokrywające emisje zawarte w produkcie sprowadzanym do UE od krajowego urzędu CBAM, za kwotę odpowiadającą bieżącym, tygodniowym cenom CO2 w Unii Europejskiej. Komisja wyliczy także szacowaną ilość certyfikatów do umorzenia przez importera na podstawie przedstawianych przez importerów deklaracji CBAM, do następnej weryfikacji przez krajowe urzędy.

Umarzanie certyfikatów będzie odbywało się raz do roku – do końca maja roku następnego. Importer będzie zobowiązany do rocznego przedstawiania deklaracji z zakładaną emisją w odniesieniu do sprowadzonych przez niego towarów. Następnie, deklaracja będzie weryfikowana przez niezależnego weryfikatora. Do ustalenia kwoty opłat dla sektorów objętych mechanizmem (aneks I Rozporządzenia) będą także włączane emisje pośrednie, tzn. te wynikające z emisyjności energii elektrycznej użytej do produkcji danego towaru. 

Co do zasady certyfikatami CBAM nie będzie można handlować (inaczej niż w systemie EU ETS,), nie będzie też ustalonego ich górnego limitu w obrocie, aby nie ograniczać wymiany handlowej. W przypadku zakupienia zbyt dużej ilości certyfikatów, importer będzie mógł je odsprzedać do krajowego urzędu CBAM. Sprzedaż certyfikatów CBAM będzie scentralizowana na jednej, unijnej platformie. Kara za nieumorzenie certyfikatu będzie analogiczna do systemu EU ETS, tj. 100 EUR/t, co i tak nie zwalnia z obowiązku nadrobienia umorzenia po nałożeniu kary. Co oznacza w praktyce, że kara może być równa kosztom certyfikatów do umrzenia.  

Ważność certyfikatów będzie ograniczona w czasie, tak aby nie można było ich odkładać na późniejsze umorzenie. Chodzi o maksymalne skorelowanie ceny certyfikatu CBAM z bieżącą ceną uprawnień do emisji CO2 w EU ETS. Ważne jest to, że na chwilę obecną możemy się spodziewać ceny certyfikatu za 1 tonę CO2 na pziomie równym tej cenie co w EU ETS (około 65 EURO – styczeń 2024).

Mechanizm CBAM wyrównuje jedynie konkurencję dla produktów sprzedawanych wewnątrz UE. Według aktualnego kształtu Rozporządzenia CBAM nie będą także uwzględniane emisje CO2 wynikające z transportu importowanych towarów do UE (ale jest to rozważane na dalszym etapie rozwoju mechanizmu). Docelowo, Bruksela chce rozszerzyć mechanizm CBAM na wszystkie sektory objęte EU ETS.

Importer będzie mógł wnieść o obniżenie opłaty CBAM proporcjonalnie do kosztów emisji CO2 już poniesionych dla produktu w miejscu wytworzenia, gdzie stosowane są instrumenty nakładające opłaty środowiskowe. Będzie także zobowiązany do stopniowego wykupu certyfikatów do późniejszego umorzenia w trakcie roku, z kwartalnymi kwotami minimalnymi. Równolegle, wymagane będzie kwartalne raportowanie emisji podlegających opłacie CBAM.

Zanim CBAM zacznie obowiązywać w pełnym wymiarze, wprowadzono okres przejściowy, który obowiązuje od  01.10.2023, a który nakłada na importera obowiązek raportowania wbudowanej emisji gazów cieplarnianych importowanych towarów, o których wspomina deklaracja CBAM. Importer, który sprowadza produkty objęte regulacjami CBAM zobowiązany jest do zawnioskowania o status zgłaszającego CBAM. 

Regulacje dotyczące okresu przejściowego wiążą się z koniecznością wystąpienia o status zgłaszającego CBAM oraz przymus ujawnienia i raportowania „śladu węglowego” importowanych towarów. Po zakończeniu okresu przejściowego to wielkość śladu węglowego będzie stanowiła podstawę do wypełniania obowiązku zakupu certyfikatu CBAM.

Bruksela przyjęła bardzo skomplikowany mechanizm opłat granicznych, którego skuteczność w skali globalnej trudno na dziś ocenić. Nie wiadomo jaka będzie reakcja największych partnerów handlowych UE, wiele krajów może wprowadzić swój własny podobny mechanizm co raczej przyczyni się tylko do ograniczenia wolnego handlu.

W ramach mechanizmu CBAM nie pojawiła się kwestia objęcia eksportu towarów produkowanych w Europie poza jej obszar. Nigdzie nie pojawia się hasło rabatów eksportowych, ale dodatkowa pula przychodów z aukcji uprawnień do emisji może zostać wydatkowana na ochronę eksportu unijnego, jeśli będzie taka potrzeba. Przemysł unijny notuje stały wzrost kosztów produkcji przy wysokich cenach energii, gazu i emisji CO2, a co więcej wiele wskazuj na to, że darmowe przydziały emisyjne mają spadać.  Pojawia się wiele głosów alarmowych, wiele krajów trzecich nawet nie zbliża się  do restrykcji środowiskowych obowiązujących w Europie, co za tym idzie w wielu komentarzach pojawia się coraz bardziej negatywna wizja przemysłu europejskiego, który nie będzie w stanie konkurować z przemysłem reszty świata.

CBAM – Aktualności

CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), czyli potocznie graniczny podatek węglowy, to mechanizm służący naliczaniu opłat za emisję CO₂ wbudowaną w importowane produkty, jeśli pochodzą one spoza Unii Europejskiej. Mechanizm dotyczy przede wszystkim materiałów i półproduktów takich jak: stal, aluminium, cement, nawozy, wodór czy energia elektryczna – ale katalog ten będzie rozszerzany.

Bez wątpienia CBAM to jedno z największych wyzwań regulacyjnych, jakie czeka unijnych importerów w nadchodzących latach. Jego celem jest wyrównanie warunków konkurencji pomiędzy europejskimi producentami, objętymi systemem EU ETS, a dostawcami spoza UE.

Kluczowe daty: Harmonogram wdrażania CBAM

ROK
WYDARZENIE
2025
Kolejny rok z obowiązkiem raportowania emisji do rejestru przejściowego CBAMO w systemie kwartalnym i ostatni rok bez opłat.
2026
Pierwszy rok z raportowaniem w systemie rocznym i pierwszy rok wnoszenia opłat za emisję CO2 w produktach zaimportowanych spoza EU.
2027
Pierwsza opłata za CO2, oraz najprawdopodobniej pierwszy rok obowiązkowego zakupu certyfikatów CBAM przy imporcie produktów.
2026 - 2033
Stopniowe wycofywanie darmowych uprawnień ETS
2034
Pełne wdrożenie CBAM – 100% emisji CO2 w produktach podlega opłacie

Jak CBAM będzie naliczany?

W okresie przejściowym (2026–2033) importerzy nie zapłacą jeszcze za 100% emisji wbudowanej w towar. System przewiduje tzw. pomniejszenie o darmowe ETS, analogicznie jak w przypadku producentów z UE.

Procentowy poziom „darmowego ETS” (pomniejszający opłatę):

Rok 2026
97.5%
Rok 2027
95%
Rok 2028
90%
Rok 2029
77.5%
Rok 2030
51.5%
Rok 2031
39%
Rok 2032
26.5%
Rok 2033
14%
Rok 2034
0%

Rozliczanie emisji:

Jak się okazuje wskazane poziomy procentowe nie odpowiadają rzeczywistemu odliczeniu ale będą odpowiadały poziomowi referencyjnemu dla takich samych towarów wyprodukowanych w UE.

Masa CO₂ podlegająca opłacie zostanie pomniejszona o:

  • Procent umorzenia ETS (rok) × wartość referencyjną dla danego produktu

Wzór:

CO₂ do opłaty = Emisja towaru – (procent ETS × wartość referencyjna UE)

Wartości referencyjne (dla kodów CN) zostaną opublikowane przez Komisję Europejską.

Ile zapłacisz i kiedy?

  • Raport za 2026 r. składany jest w 2027 r., wtedy również następuje zapłata. W 2026 nie będzie żadnych zakupów certyfikatów i opłat w ciągu roku.
  • W pierwszym roku obowiązywania, czyli w 2026 wartość jednego certyfikatu CBAM to średnioroczna cena uprawnień EU ETS.
  • W latach kolejnych będzie obowiązywała zasada zakupu części certyfikatów proporcjonalnie do masy CO2 „wbudowanej” w importowane produkty.
  • Nie płacisz za tonę towaru, tylko za tonę emisji CO₂ wbudowaną w ten towar.
    Jeśli 1 Mg towaru zawiera 2 t CO₂, opłata wyniesie: 2 × 100 EUR = 200 EUR/Mg

Proponowane zmiany w  CBAM – Pakiet Omnibus czyli uproszczenia dla importerów

W ramach zmian w regulacjach dotyczących ESG, Komisja Europejska przedstawiła projekty nowelizacji przepisów (nr COM(2025) 87). Proponowane modyfikacje mają także na celu uproszczenie niektórych obowiązków związanych z mechanizmem CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Wprowadzane zmiany spowodują konieczność dostosowania się importerów działających na terenie Unii Europejskiej do nowych wymagań.

Proponowane zmiany:

  •  Próg 50 ton/rok:
    • Importerzy poniżej tego progu będą zwolnieni z CBAM.
    • Uwaga – próg będzie co roku aktualizowany (by objąć 99% importu).
  •  Deklaracje rozliczeniowe CBAM składane będą do października roku nastepnego, nie w maju – więcej czasu na przygotowanie.
  •  Pierwszy rok obowiązywania (2026) CBAM w rozliczeniu finansowym bez koniecznego zakupu certyfikatów na 50%  (pierwotnie 80%) masy CO2 wbudowanej w importowane produkty.
  • Zakup certyfikatów CBAM możliwy będzie dopiero od 2027.
  •  Można korzystać z danych:
    • Certyfikowanych przez producenta,
    • Z literatury naukowej,
    • Lub domyślnych – importer może wybrać najkorzystniejszą opcję.
  •  Importerzy będą mogli odliczyć opłaty za emisje poniesione w krajach trzecich (np. Chiny), jeśli będą udokumentowane.
  •  Obowiązek utrzymywania certyfikatów CBAM kwartalnie został ograniczony do 50% emisji z danego kwartału.
  •  Importer może upoważnić inne podmioty do obsługi CBAM, ale odpowiedzialność pozostaje po stronie importera.

 Kary i sankcje:

  • Drobne uchybienia = niższe kary.
  • Celowe obchodzenie przepisów (np. dzielenie przesyłek) = kary 3–5 razy wyższe niż wcześniej zakładano.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

1. Czy opłata CBAM dotyczy jednej tony towaru?
Nie. Dotyczy jednej tony CO₂. To oznacza, że 1 Mg towaru o emisji 1,5 t CO₂ → zapłacisz 1,5 × stawka EUR.
2. Czy najpierw płacę więcej, a potem dostaję zwrot (np. jak VAT)?
Nie. Opłata CBAM jest rozliczana po okresie rocznym, po uwzględnieniu ulg z tytułu ETS i danych referencyjnych.
3. Kiedy płacę?
Za emisje z 2026 – płacisz dopiero w 2027.
4. Próg 50 ton – dotyczy całego importu czy poszczególnych kodów CN?
Aktualnie wszystko wskazuje, że to łączna masa wszystkich towarów CBAM (nie osobno dla każdego kodu).
5. Co jeśli dostawca nie poda danych emisyjnych?
Możesz nadal importować, ale do rozliczenia będzie trzeba zastosować wartości domyślne – często wyższe co będzie oznaczało wyższe koszty mechanizmu CBAM.

CBAM a geopolityka

W tle trwają rozmowy unijnych liderów z partnerami handlowymi – m.in. z Chinami. Wskazują one na chęć zachowania płynnego handlu przy jednoczesnym przestrzeganiu zasad zrównoważonego rozwoju. Póki co jednak, kierunek regulacyjny jest jasny: dekarbonizacja importu stanie się obowiązkiem.

Podsumowanie

CBAM to nie tylko nowy obowiązek. To poważne wyzwanie kosztowe, proceduralne i logistyczne. Im wcześniej przygotujesz się do działania – tym większą elastyczność zachowasz. Warto zacząć już dziś: mapując dostawców, analizując emisyjność produktów i budując kompetencje w zakresie raportowania.