Organizacja Odzysku — Dlaczego jest taka ważna?
W przypadku, gdy przedsiębiorca wprowadza na rynek krajowy produkty w opakowaniach, ciąży na nim ustawowy obowiązek zagwarantowania, że zostaną z tego samego rynku zebrane odpowiednie ilości odpadów opakowaniowych i poddane przetworzeniu. Jest to tak zwana rozszerzona odpowiedzialność producenta / importera za odpady powstające z wprowadzanych przez niego opakowań.
Przedsiębiorca może realizować ten obowiązek samodzielnie lub przekazać ten problem specjalistom. W tym przypadku bez wątpienia specjalistami możemy określić podmioty nazywane Organizacjami Odzysku.
Organizacja odzysku opakowań to podmiot, który przejmuje obowiązki organizacji systemu zbierania, odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych z rynku. Przejecie obowiązku organizacji systemu zabierania odpadów opakowaniowych z rynku musi być zawsze potwierdzone pisemną umową, zawartą pod rygorem nieważności pomiędzy organizacją odzysku opakowań a danym przedsiębiorstwem. Umowa może dotyczyć jednego lub kilku rodzajów opakowań, jakie podmiot wprowadzający produkty w opakowaniach dostarczył do obrotu na polskim rynku w danym roku kalendarzowym.
Dla większości przedsiębiorców umowa z organizacją to dobre i ekonomiczne rozwiązanie.
Dobre ponieważ zawarcie umowy z Organizacją Odzysku powoduje przejście odpowiedzialności z tytułu obowiązków związanych z odzyskiem i recyklingiem odpadów opakowaniowych z przedsiębiorcy na organizację.
Ekonomiczne ponieważ koszty wynikające z takiej umowy są znacząco niższe niż opłaty jakie należałoby wnieść dla Państwa z tytułu braku realizacji obowiązku.
Niemniej istnieją sytuacje, w których przekazany organizacji obowiązek może wrócić do przedsiębiorcy i to z mocą wsteczną. W ustawie opakowaniowej kryje się dość niebezpieczny dla przedsiębiorcy zapis wskazujący, że w przypadku otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizacji odzysku przejęty przez nią obowiązek ponownie staje się obowiązkiem przedsiębiorcy wprowadzającego produkty w opakowaniach i to w odniesieniu do opakowań wprowadzanych przez niego od początku roku, tj. od 1 stycznia. W praktyce może to uniemożliwić przedsiębiorcy wywiązanie się z ciążącego na nim obowiązku, w szczególności gdy otwarcie likwidacji nastąpi w ostatnich miesiącach roku. Oczywiście, trudno przewidzieć upadłość przedsiębiorcy, ale już jego likwidację – jak najbardziej. Stąd – biorąc pod uwagę skutki, z jakimi może wiązać się dla przedsiębiorcy zniknięcie z rynku organizacji odzysku – w umowie warto zawrzeć odpowiednie obowiązki informacyjne, które w miarę szybko pozwolą przedsiębiorcy przygotować się na przejęcie przechodzących na niego obowiązków.
Znalezienie rzetelnej i odpowiedzialnej Organizacji Odzysku dla osób na co dzień nie związanych z branżą ochrony środowiska i odzysku odpadów to nie lada wyzwanie i zajęcie na wiele dni.
Dlatego też zapraszamy do kontaktu naszymi specjalistami, którzy pomogą Państwu w znalezieniu odpowiednich partnerów w biznesie.